Wychowanie dziecka jest niezwykle
trudnym zadaniem i wiąże się z ogromną odpowiedzialnością rodziców. Wymaga od
nich nie lada wysiłku, cierpliwości oraz podejmowania wielu przemyślanych decyzji
czy konsekwentnych działań.
Jednym z największych wyzwań
prawidłowego wychowania jest kwesta nagradzania. Nagradzanie istotnie wpływa na
rozwój psychiczny dziecka oraz na jego motywację. Poprzez nagradzanie pewnych
zachowań wzmacniamy je, tym samym nadając im znaczenie. Dziecko uczy się, które
jego zachowania są pożądane oraz akceptowane. Dlatego tak ważne jest, aby
nagradzać świadomie i właściwymi sposobami, gdyż stosowanie odpowiednich nagród
pozwala ukształtować pozytywną samoocenę dziecka.
Nagradzać możemy na różne sposoby. Wyróżniamy:
Nagrody rzeczowe (konkretne) - stanowią przedmioty, mogą to być
słodycze, zabawki, kolorowe gadżety, pieniądze. Nagrody związane z przywilejami (sprawowanie określonej funkcji lub
roli, której zostały powierzone pewne zadania do wykonania) lub aktywnością (wyjście do kina, zoo, na
plac zabaw). Nagrody społeczne
(uwaga, pochwała, uśmiech, aprobata, uznanie).
Jedną z popularniejszych form
nagradzania dzieci jest ofiarowywanie im słodyczy, co niestety nie jest dobrym
rozwiązaniem. Dlaczego?
Słodycze, jak i ogólnie
pożywienie powinny służyć wyłącznie zaspokojeniu potrzeby jedzenia lub głodu.
Stosując jedzenie w ramach nagrody odbieramy mu jego właściwe, pierwotne
znaczenie, jakim jest dostarczenie energii, utrzymanie funkcji życiowych oraz
odżywienie organizmu.
Wykorzystując słodycze jako
nagrodę przypisujemy im szczególną wartość, co nadaje im dodatkową funkcję. W
ten sposób słodkie smakołyki stają się dla dzieci pokarmami lepszej kategorii,
dlatego są dla nich bardziej atrakcyjne. Traktowane są za rzecz wyjątkową, na
którą trzeba zasłużyć odpowiednim zachowaniem, nierzadko wymuszanym przez
rodziców. Tak więc słodycze często stają się swego rodzaju "karta przetargową" pomiędzy dzieckiem a rodzicami. Dzieci zaczynają identyfikować je z czymś cennym
a zarazem trudno dostępnym. W ten sposób, wedle popularnego powiedzenia
„zakazany owoc smakuje najbardziej” słodycze stają się dla dzieci obiektem
szczególnego pożądania.
Pomimo, iż słodycze nie są
zdrowe, nie możemy ich całkowicie zakazać dziecku, gdyż odniesiemy tylko odwrotny
skutek. Całkowita eliminacja łakoci sprawi, że dzieci będą jeszcze bardziej ich
łaknąć i pożądać. Słodycze powinny stanowić normalny element diety dziecka,
ponieważ w ten sposób wyzbędziemy się pierwiastka ich atrakcyjności. Skoro będą
stanowić zwykły element diety sprawimy, że nie będą one dla dzieci rzeczą
wyjątkowo kuszącą, dlatego nie będą identyfikować ich z czymś wartościowym, na
co trzeba zasłużyć.
Jednak musimy pamiętać o tym,
żeby słodkie smakołyki pojawiały się sporadycznie, w niewielkich ilościach i z
umiarem, gdyż w nadmiarze niekorzystnie wpływają na zdrowie i rozwój dziecka.
Nasza tendencja do nagradzania dzieci słodyczami najczęściej wypływa z naszych przekonań, które nierzadko pielęgnujemy i nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy.
Pierwszym z tych przekonań jest "Jedzenie to miłość". Często uważamy
jedzenie za najlepszy sposób na okazanie uczuć (np. miłości, troski) naszemu
dziecku, dlatego też najczęściej ofiarowujemy mu słodycze. Dzieje się tak, gdyż
smak słodki kojarzy nam się głownie z czymś przyjemnym, jak również z miłością
i bezpieczeństwem, co jest związane m.in. z tym, że słodki smak mają wody płodowe
czy mleko matki. Stąd też słodkie łakocie ofiarowywane w ramach manifestowania
pozytywnych uczuć wpływają na poprawę samopoczucia dziecka. W ten sposób
zaczyna ono wiązać dobry nastrój ze słodyczami, nierzadko te dwa komponenty
silnie ze sobą uzależniając. Dziecko
uczy się, że słodyczami może szybko i łatwo poprawić sobie humor. Z biegiem lat
takie zachowanie utrwala się. Konsekwencją może być to, iż każdy smutek, zły
nastrój, frustrację dziecko będzie regulowało poprzez zajadanie się słodkimi
smakołykami i tym samym nie będzie starało się rozwiązać tych problemów w inny
sposób.
Zdarza się, że ofiarowywanie dzieciom
słodyczy dosyć często przybiera formę rekompensacji niedostatku miłości czy
troski. Stanowi to swego rodzaju zadośćuczynienie dziecku braku lub deficytu
rodzicielskich uczuć.
Kolejnym przekonaniem jest "Jedzenie to nagroda". Myślimy, że
najlepszą nagrodą dla osób, które kochamy, lubimy jest ofiarowanie im jedzenia bądź
przygotowanie dla nich posiłku. W tym przypadku tą nagrodą również nierzadko są
słodycze, desery, lody, lub inne wysoko przetworzone pokarmy.
Nagradzanie dzieci słodyczami
bardzo często ma miejsce już we wczesnym dzieciństwie. Wtedy też niektórzy rodzice obiecują dziecku
słodycze w nagrodę za dobre zachowanie, zjedzenie obiadu lub bycie grzecznym,
co stanowi swego rodzaju manipulację dzieckiem. Dochodzi do przekupywania
dzieci słodyczami, w celu spełnienia wymagań, oczekiwań i życzeń rodziców. W
ten sposób odbieramy jedzeniu jego właściwe znaczenie. Nadajemy słodyczom
szczególną wartość, co sprawia, że dla dzieci stają się atrakcyjne i pożądane.
Równie częstą praktyką jest ofiarowywanie
dziecku słodyczy w ramach pocieszenia lub poprawy nastroju. Skoro w takich chwilach jest
nagradzane słodyczami, dziecko bardzo szybko zaczyna łączyć łakocie z miłością
i troską rodziców. Uczy się, że skoro na każdy dyskomfort dostawało od nich
słodycze, to zapewne jest to skuteczny sposób, dzięki któremu można łatwo
przynieść sobie ulgę i oszczędzić cierpienia. Przez to dziecko w przyszłości
może mieć trudności z przeżywaniem i regulacją negatywnych emocji, i tym samym
nie wykształci umiejętności, które pozwolą mu skutecznie rozwiązywać problemy.
Skutkować to może tym, że w chwilach przeżywanego dyskomfortu lub w sytuacjach niepowodzenia
będzie przejawiało tendencję do zajadania, a nie rozwiązywania.
Niestety wykazujemy skłonności do
nagradzania dzieci poprzez nagrody rzeczowe, którymi bardzo często są słodycze.
Myślimy, że ofiarowanie dziecku słodyczy bądź kupno pożądanej przez niego
rzeczy będzie najlepszym sposobem na to, aby pokazać mu, że jest dla nas ważne.
Natomiast często okazuje się, że
dla dzieci ważniejsze i bardziej atrakcyjne są nagrody społeczne bądź te
związane z przywilejami lub aktywnością. Dlatego warto stosować je jak
najczęściej, ponieważ taka forma nagród ma najbardziej korzystny wpływ na
prawidłowy rozwój psychiczny dziecka oraz jego motywację.
Nagrody mają zachęcać i motywować
dziecko do właściwego zachowania, dlatego ważne jest, aby były dla niego atrakcyjne.
Dzięki nim utrwalamy dobre i pożądane postępowanie oraz cechy dziecka. Stosując
prawidłowy system nagród w znaczący sposób wpływamy na kształtowanie jego pozytywnej
samooceny, co sprawia, że nabiera wiary w swoje siły i możliwości. Dodatkowo nagradzanie
wzmacnia relację dziecka z rodzicami i pozytywnie wpływa na rozwój więzi
emocjonalnej między nimi oraz na jej jakość. Otrzymywanie nagród sprawia, że
dziecko czuje się akceptowane, kochane, a jednocześnie ważne dla rodziców.
-------
Artykuł napisany dla Akademia Zdrowego Przedszkolaka
Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie to zostało opisane.
OdpowiedzUsuńAkurat moim zdaniem takie nagrody to nie jest dobry pomysł. Zresztą mogę polecić każdemu rodzicowi lekturę https://whisbear.com/pl/blog/6-rzeczy-o-ktorych-powinni-wiedziec-rodzice-pierwszego-dziecka/ gdzie fajnie opisano najistotniejsze fakty wpływające na wychowanie dziecka.
OdpowiedzUsuńJestem pod wrażeniem. Bardzo fajny wpis.
OdpowiedzUsuńŚwietna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńNie wiem czy do końća jest to właściwe zachowanie, ale myślę, że są inne i fajne formy nagradzania. Ja także niedawno na stronie https://multirodzice.pl/zaburzenia-integracji-sensorycznej-u-dzieci/ czytałam o czymś ważnym czyli zaburzeniach integracji sensorycznej u dzieci.
OdpowiedzUsuńJestem pod wielkim wrażeniem. Świetny artykuł.
OdpowiedzUsuń